Wiosenne porządki – zmiana opon

Skończyła się zima, a wraz z nią mróz, śnieg i błoto pośniegowe na ulicach. To czas wymiany opon zimowych na letnie, które zapewnią bezpieczną jazdę i optymalne osiągi w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.

 

Podział opon na zimowe i letnie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo jazdy w różnych warunkach atmosferycznych. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie, zaprojektowane do eksploatacji w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.

 

Opony zaprojektowane na lato

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. „Jazda na oponach zimowych, gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana, jest niebezpieczna i nieopłacalna. W tym czasie należy mieć na kołach specjalnie zaprojektowane opony letnie” – przekonuje Artur Posłuszny, Manager w firmie ITR S.A. – będącej dystrybutorem opon japońskiej marki YOKOHAMA. Już sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Wzór bieżnika opony letniej charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, co zapewnia oponie większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia, zmniejszając zużycie paliwa w trakcie jazdy i sprawiając, że opony są cichsze.

 

Jak czytać etykiety?

W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak: oszczędność paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę. „Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza krótszą drogę hamowania. Gwarantuje to bezpieczeństwo jazdy, ale nie idzie w parze z niskimi oporami toczenia, przekładającymi się na niższe zużycie paliwa i oszczędność w eksploatacji. Użytkownicy muszą sami zdecydować, który z parametrów mają dla nich największą wagę. Etykiety pozwalają na obiektywne sprawdzenie parametrów opon u różnych producentów” – wyjaśnia Artur Posłuszny. Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności.

 

Najnowsze technologie

Obowiązek etykietowania opon i rosnące oczekiwania klientów zmuszają producentów do poszukiwania nowych rozwiązań umożliwiających optymalizację wartości wszystkich parametrów. YOKOHAMA, producent opon wysokiej jakości, stale opracowuje innowacyjne technologie, takie jak ultra cienka wkładka wewnętrzna − zmniejszająca utratę powietrza w oponie o ponad 30%, czy też innowacyjny skład mieszanki gumowej − zapewniający oponom letnim ponadprzeciętną przyczepność. Przełomowe technologie, powstałe na potrzeby samochodów wyścigowych, wykorzystywane są również w oponach oferowanych wszystkim kierowcom na całym świecie i w dużej mierze przekładają się na poprawę parametrów oraz osiągów tych opon. Przykładem jest jeden z najnowszych modeli opon letnich − ADVAN Sport V105 − przeznaczony do aut sportowych i wyczynowych o dużej mocy. Wykorzystana w produkcji tej opony innowacyjna technologia konstrukcji „Matrix Body-Ply Structure” została zaczerpnięta wprost z modeli opon przygotowanych przez YOKOHAMĘ dla serii WTCC.