Opona YOKOHAMA… ze spojlerami

YOKOHAMA, producent opon premium, ogłosił kolejny postęp w badaniach nad właściwościami aerodynamicznymi opon. Marka opracowała innowacyjne rozwiązanie, które zmniejsza opór powietrza podczas jazdy, a jego zastosowanie może zwiększyć efektywność paliwową oraz poziom bezpieczeństwa.

 

Nowa technologia polega na umieszczeniu wypukłości w kształcie płetwy na ścianie bocznej opony. Jak dowiedli inżynierowie YOKOHAMY wypustki rozłożone pod odpowiednim kątem blisko barku opony, usprawniają przepływ powietrza wokół opony, zmniejszając opór toczenia pojazdu. Aeorodynamiczna technologia zostałą zaprezentowana przez koncern podczas 44. Tokyo Motor Show 2015, odbywającego się od 29 października 2015 r. do 8 listopada 2015 r. w Tokio w Japonii.

 

YOKOHAMA od wielu lat pracuje nad nowymi konstrukcjami opon, które przyczynią się do większej oszczędności paliwa i korzystnie wpłyną na inne parametry ogumienia. Marka od 2010 roku prowadzi intensywne badania w obszarze technologii aerodynamiki opon, zmniejszającej opór powietrza podczas jazdy. Zaprezentowane w Tokio innowacyjne rozwiązanie jest wynikiem ostatnich pomiarów i symulacji realizowanych na dużą skalę we współpracy z zespołem prowadzonym przez prof. Shigeru Obayashiego z Instytutu Fluid Science na uniwersytecie Tohoku. Osiągnięte rezultaty mogą oznaczać duży postęp w dziedzinie konstrukcji opon i optymalnego projektowania wypukłości na powierzchni opony, w celu poprawienia jej właściwości aerodynamicznych.

 

Realizowane przez markę YOKOHAMA badania, prowadzące do poprawy aerodynamiki opon zostały docenione roku także w ubiegłym roku. Podczas międzynarodowych targów Reifen w Essen japońska marka otrzymała prestiżową nagrodę Innowacyjności. Wyróżnienie przyznano w uznaniu innowacyjnej techniki symulacyjnej, opracowanej przez inżynierów YOKOHAMA we współpracy z zespołem badaczy profesora Kozo Fujii z ISAS (Institute of Space and Astronautical Science) oraz oddziałem badawczym agencji kosmicznej JAXA. Japońskim inżynierom udało się uzyskać pierwszą na świecie symulację turbulencji i hałasu w niemal rzeczywistej skali. Przełomem okazało się zastosowanie wirowej struktury przepływu powietrza wokół toczącej się opony, umożliwiającej dokładny pomiar fal akustycznych. Opracowana przez YOKOHAMĘ technologia symulacyjna zapoczątkowała dalsze badania w poprawy aerodynamiki opon i redukcji hałasu w przyszłości.