Lepsza trakcja na lodzie dzięki technologii Yokohamy

Chcąc utrzymać najwyższy poziom ogumienia Yokohama wprowadza nowe rozwiązania technologiczne. Po zmianach w składzie mieszanki i wykorzystaniu ekologicznego olejku pomarańczowego zwiększającego przyczepność, japoński producent rozpoczął współpracę z instytutem naukowym. Priorytetem jest poprawa trakcji na oblodzonej nawierzchni.

 

Yokohama Rubber Co. Ltd. nieustannie dąży do zwiększania poziomu bezpieczeństwa kierowców. W tym celu producent postanowił nawiązać współpracę z Laboratorium Tribologii na Uniwersytecie Kanazawa (Japonia). Wraz z profesorem Iwaiem Tomoakim opracowano innowacyjną technologię, która pomoże odkryć składniki posiadające właściwości absorpcyjne wody. Wykorzystanie ich w mieszance ogumienia, w połączeniu z odpowiednim kształtem bieżnika, poprawi wydajność w odprowadzaniu wody, śniegu i błota pośniegowego. Głównym celem Yokohamy jest opracowanie opon zimowych o znacznie krótszej drodze hamowania, co przełoży się na wzrost poziomu bezpieczeństwa kierowców.

 

Odwieczny problem z jazdą po lodzie

 

Dużym problemem wśród kierowców jest kontrola pojazdu na oblodzonej nawierzchni. Na lodzie opony bez kolców tracą przyczepność ze względu na powstający pomiędzy nimi a nawierzchnią film wodny. Producenci ogumienia prześcigają się w wyszukiwaniu rozwiązań tego zagadnienia. „Jedną z głównych trudności w tym przypadku jest dokładne określenie obszaru, w którym pomiędzy nawierzchnią drogi a gumą znajduje się woda, i odróżnienie go od miejsca, w którym opona ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią” – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel ITR CEE Sp. z o.o., firmy dystrybuującej opony Yokohama w Polsce. Z pomocą przychodzą rozwiązania naukowe.

 

Współpraca z naukowcami

 

Yokohama Rubber z Kanazawa University stworzyła projekt badawczy, w ramach którego przygotowano maszynę testującą, wyposażoną w specjalistyczną kamerę o wysokiej prędkości rejestracji obrazu. Urządzenie umożliwia wizualizację kontaktu opony z podłożem i jednocześnie pomaga ocenić zasięg faktycznego obszaru kontaktu.

 

Dodatkowo, dzięki pogłębionym pracom analitycznym nad digitalizacją obrazów, producent dokonał numerycznej oceny chłonności mieszanki gumowej i odprowadzania wody spod opon. Eksperyment naukowy zakończył się sukcesem.

 

Nauki ścisłe w oponiarstwie

 

Wykorzystany w tym procesie badawczym sprzęt testujący obserwuje rzeczywiste tarcie powstające pomiędzy próbką gumy i lodem przy prędkościach do 50 km/h. Szybkobieżna kamera potrafi wykonać do miliona obrazów nisko-poziomowych na sekundę styku opony z nawierzchnią drogi. W tym samym czasie jest w stanie mierzyć siłę tarcia. Na otrzymanych zdjęciach, miejsca rzeczywistego kontaktu opony z podłożem są ciemniejsze. W wyniku digitalizacji tych obrazów przy pomocy nowo opracowanej techniki analitycznej wiążącej obszar tarcia z jego siłą okazało się, że uzyskana wartość liczbowa ma wysoką korelację z siłą tarcia gumy.

 

Dalekosiężne plany japońskiego producenta

 

Yokohama zamierza wykorzystać tę innowacyjną technologię do opracowywania szerokiej gamy opon zimowych oraz całorocznych przeznaczonych na rynki: Japonii, Europy i Rosji. Firma planuje przyspieszyć rozwój nowych produktów, aby zbudować pozycję lidera w zakresie osiągów opon zimowych. „Rozwój nowej technologii wpisuje się w trzyletni, średniookresowy plan zarządzania Yokohama Grand Design 2020 (GD2020), który zainaugurowano na początku 2018 r. Jego głównym celem jest wzrost udziału w rynku opon premium dla klientów indywidualnych dzięki wdrożeniu nowych produktów oraz strategii „premium-car tire”” – tłumaczy Artur Posłuszny. Budowę pozycji na rynku japoński producent wzmacnia przez współpracę z producentami samochodów klasy premium w zakresie wykorzystywania przez nich opon marki Yokohama jako oryginalnego wyposażenia.